
Met EFT de negatieve gevolgen van pesten opgelost
Door Sterre Groenendijk
Voor me zit een verlegen jongen van 10 jaar. Hij kijkt me nauwelijks aan en geeft kort en zachtjes antwoord. Zijn moeder heeft hem wel overtuigd om toch een keer te komen, maar veel zin heeft hij niet.
Nadat Chris toch een beetje enthousiast wordt als ik vraag wat hij het leukste vindt op school, Geschiedenis vindt hij fantastisch, vraag ik hem naar de vervelende gebeurtenissen op zijn vorige school.
Gepest door mijn vroegere vriend
Hij werd gepest. Door een jongen die vroeger zijn vriend was. En een groepje andere kinderen deed een beetje mee. Het was zo vervelend geworden dat hij naar een andere school was gegaan. En nu, op de nieuwe school, leek het erop dat het weer zou beginnen. Gelukkig was er wel een meisje waar hij het wel mee kon vinden, maar voor de rest ‘lag hij er een beetje uit’.
EFT-sessie
We gaan kloppen op de vervelende herinneringen van de vorige school. We kloppen allebei op een punt naast onze wenkbrauw: “Die vervelende jongen.”
Volgende punt naast ons oog: “Ik ben bang voor hem.”
Onder ons oog: “Hij kijkt zo gemeen.”
Onder onze neus: “Zijn harde ogen.”
Op onze kin: “Ik mag niet meer meedoen.”
Op onze sleutelbenen: “Ik laat de angst los.”
Onder onze arm: “Ik laat de angst helemaal los.
Na een paar rondjes waarbij we alle herinneringen aan het pesten langslopen, zit hij al een stuk rechter op.
Ik vraag hem nu om samen met mij te kloppen op positieve dingen: “Ik ben oke.” “Ik ben super.” “Ik voel me groot.” “Ik ben helemaal goed.” Zijn ogen beginnen wat te stralen.
Dat voelt wel fijn om te zeggen, geeft Chris aan. En het voelt nu goed. We hebben zelfs nog tijd over om wat aan zijn hoogtevrees te doen.
“Ik ben anders.”
In andere sessies kijken we naar het gevoel heel anders te zijn. Dat voelt vervelend. Eigenlijk wil hij wel met de andere jongens spelen, maar cowboytje spelen vindt hij maar saai. Hij houdt zich liever bezig met star wars en geschiedenis.
We gaan weer kloppen op al zijn gevoelens en gedachten en wat hij in zijn lijf voelt gebeuren.
Na even is hij blij en trots op wie hij is, ook al is dat anders dan de meeste kinderen in zijn klas
Anderhalf jaar later een heel andere jongen
Ander half jaar later komt Chris nog een keer langs om weer even te oefenen met EFT, omdat de CITO-toets spannend is. Ik herken hem niet meer. Hij heeft een lange lok haar die hij nonchalant naar achteren gooit. Hij kijkt me recht aan en vertelt enthousiast over de middelbare school waar hij naar toe wil.
Zijn moeder vertelt dat hij eigenlijk nog wel gepest wordt in de klas. Dat blijft wel lastig, maar hij is nu niet meer bang. Nu wordt hij alleen niet meer gepest omdat hij ‘raar’ zou zijn, maar omdat de jongens jaloers zijn. Alle meiden in de klas zijn verliefd geworden op Chris, een mooie, zelfverzekerde jongen die weet wat hij wil.